米国映画“When You’re strange「ドアーズ/​まぼろしの世界」”, Tom DiCillo, 2009, US.

なぜかドアーズというグループは神話的なバンドだという印象がつよかった。コッポラに​よる「地獄の黙示録」にて「The End」という曲が終わりに使われて、ドアーズへの興味がいやが​うえにも強まったとき、オリヴァー・ストーンがこんどはそのもの​ずばり「ドアーズ」という映画をこしらえ、ジム・モリソンの生を​たどった。そこにおいてわたしたちはなぜジムがマスコミから追わ​れてしまったかを知ったのだった。時は政治の季節でジミ・ヘンド​リックスやらジャニス・ジョップリン、あるいはヴィエトナム戦争​で荒れた時代だった。米国社会の偽善性がそこで暴かれなければな​らなかった。そこにはジミという個人が大衆をまえにしていかなる​リアクションを得ることに関心を抱いたかという問題もあると思う。


The Door or Jim Morrison was a scandalous figure, so we were kept away from him for a long time, until in “Apocalypse Now” of F.F. Coppola we experienced his “The End”. Suddenly we got interested in this musician, there we had a Jim Morrison’s renaissance. Oliver Stone made “The Doors”, too. In general Jim was very intelligent but with his musician and creative talent, it was important for him the concept of the provocation. The time was of the politics, we know Jimi Hendrix or Janis Joplin, etc, they were of the “counter-culture”. Jimi wanna confront with the hypocrisy of the society or with the mass media. In this film we can observe his style of the life.

Desde antes sabiamos algunas piezas musicales de “The Doors”, pero no era tan familiar. Cuando vi y escuche la musica de “The End” gracias al cine de F.F.Coppola, “Apocalypse Now”, y despues de ver la pelicula de Oliver Stone, finalmente entendimos lo que habia pasado anteriormente. Por lo general, Jim Morrison era la figura muy inteligente, y cuando quiere dejar algun mensaje frente a la sociedad, no dejaba de actuar provocativo. Era la epoca de la Politica, y como los companeros mentalles habia Jimi Hendrix o Janis Joplin, etc. Ellos tenian la mission de enfrentar contra la vanidad de la sociedad. Jimi lucho contra el medo de masa, pero resulto derrotado.
Jimi se convertio en tabu. Ahora es muy gracios trazar su camino y, si nos permite, queremos ser sus herederos.